از مشخصات و امتیاز دیوار آب بند بتن پلاستیک می توان به نفوذ ناپذیری مطلوب ،کارایی مناسب، ارزشمند بودن آنها در مکانهایی که سطح آب زیرزمینی در آنها بالاست، استفاده از آنها در تعمیر هسته آسیب دیده سدهای خاکی و سنگریزه ای  وشکل پذیری آنها اشاره کرد. کاربرد این دیوارها در کنترل تراوش در زیر سدها، ایجاد دیوار آب بند حول یک ساختگاه و تخلیه آب از محل گود برداری برای ساخت سازه مورد نظر، جلوگیری از پخش شدن مواد آلوده در آبهای زیرزمینی، در پیرامون یک ساختگاه به عنوان یک عامل مناسب میراکننده ارتعاشات مکانیکی یک پروژه مانند نیروگاه می باشند. کاربرد اصلی آنها به عنوان دیوارهای آب بند در زیر سدها می باشد.

اتصال دیوار آب بند به سازه و بستر نفوذ ناپذیر

دیوار آب بند باید به لایه نفوذناپذیر(یا با نفوذ پذیری کم) متصل شود.

اتصال در عمق

برای اتصال مناسب دیوار به بستر، تزریق دوغاب بنتونیتی یا سیمان در پیرامون محل اتصال صورت می گیرد. این تزریق توسط حفر گمانه ها یااستفاده از لوله های از قبل کار گذاشته شده در خود بتن قابل اجرا است. اما اغلب به علت حفظ پیوستگی بتن از قرار دادن لوله های فوق اجتناب گردیده و با فرو نمودن لوله های ترمی در درون بتن تازه، تزریق صورت می گیرد.

اتصال در بالای دیوار

اتصال مناسب بین دیوار آب بند و عناصر آب بند خود سازه ،بسیار حائز اهمیت است .مانند هسته مرکزی سدها .روش دیگر اتصال در بالای دیوار که کاربرد کمی دارد ،برداشتن دیوارهای راهنما و  مصالح بتن پلاستیک درون آن و پرکردن فضاهای خالی فوق با لایه های رس متراکم شده و ساخت هسته سد روی این لایه هاست. این روش زمانی مفید است که در حین عملیات اجرایی ،دیوارهای راهنما دچار شکستگی ، انحراف از مکان اصلی و یا تخریب شده باشند.

آماده سازي پلتفرم

زيرسازي محل پلتفرم با توجه به ساختار نوع زمين و نحوه اتصال ديوار آب بند به لايه نفوذ ناپذير و تراز آب موجود در محل كار طراحي ميشود.

اگر محل اتصال ديوار آب بند به لايه نفوذ ناپذير بالاي سطح تراز آب پيش بيني شده باشد، و ارتفاع ديوار آب بند در محل اتصال كمتر از 2.5 متر نباشد ( 1.5 متر داخل رس كوبيده شده سطح پلاتفرم و1متر در داخل گايدوال) با توجه به مصالح كف رودخانه در صورتيكه چسبندگي و پيوستگي مصالح تأمين باشد، زير سازي و تثبيت خاصي لازم نمي باشد. عملاً با توجه به شستگي مصالح ريزدانه در سطح رودخانه وعدم پايداري زمين پيشنهاد ميگردد كه مصالح موجود در سطح رودخانه با مقدار حداقل 60 كيلوگرم سيمان در متر مكعب مخلوط و در نواري به طول ديوار و به عرض حداقل 3 متر و به عمق حداقل 1 متر در محل بصورت درجا اجرا گردد.

اگر محل اتصال ديوار آب بند به لايه نفوذ ناپذيري زير سطح تراز آب پيش بيني شده باشد و ارتفاع ديوار در محل اتصال كمتر از 3 متر نباشد ( 2 متر در داخل هسته رسي يا بتون پلاستيك و 1 متر در داخل گايدوال كه تراز فوقاني گايدوال حداقل 1.5 متر بالاي تراز سطح آب قرار گرفته باشد)، در صورتيكه موقعيت اجراي كار با توجه به انحراف آب و نوع زمين و دبي نفوذ پذيري امكان خاكبرداري و زهكشي لازم را ايجاد كند، محل حداقل به عمق 1.5 متر خاكبرداري شده و خاكريزي با مصالح رسي به عرض حداقل 6 متر در كف و 8 متر در سطح تمام شده ( 0.5 متر بالاي سطح تراز آب ) انجام مي گيرد. عملا“ با توجه به شستگي سطح مصالح رودخانه و تراز انحراف آب اجراي عمليات بشرح فوق الذكر با صعوبت همراه بوده و پيشنهاد ميگردد محل ديوار آب بند به عمق 2 متر و به عرض حداقل 4 متر در طول هاي 6 متري خاكبرداري شده بعد از زهكشي آب با بتون پلاستيك پرشود .

دیوارهای راهنما

بعد از ايجاد زير سازي لازم در محل اجراي ديوار آب بند، دیوارهای راهنما بصورت بتن  مسلح جهت پایدار نمودن سطح گود برداری شده استفاده می شوند. حداقل آرماتور لازم براي ساخت گايدوال، نسبت به كارآيي حين حفاري و استفاده سازه بعد از اتمام كار طراحي ميگردد . هردو نوع دیوار را می توان بصورت درجا یا پیش ساخته و بصورت یکپارچه یا چند تکه ساخت. ارتفاع گايدوال حداقل 0.8 متر و حداكثر 1.5 متر ميباشد. ضخامت ديوار در هر قسمت از شكل L ايجاد شده حداقل 50 سانتيمتر ميباشد و پاشنه ديوار با توجه به ارتفاع ديوار حداقل به 130 سانتيمتر خواهد بود. فاصله ديوارهاي گايدوال از يكديگر متناسب از شكل وابعاد دستگاه حفار كه متأثر ازضخامت ديوار آب بند است، می باشد. 5 الي10سانتيمتر اضافه ضخامت فاصله ديواره هاي گايدوال نسبت به ضخامت دستگاه حفار به لحاظ اجرايي نمودن حركت آن در داخل ديواره هاي گايدوال ميباشد.

عمده مزایای گایدوال

از مزایای گایدوال ها می توان به عنوان هدایت کننده ابزار گود برداری، حفاظت دیواره های ترانشه هنگام گود برداری از ضربه های مخرب دستگاههای حفاری، مجرای عبوردهنده دوغاب یا بتن، جلوگیری از نفوذ دوغاب به لایه های با نفوذ پذیری زیاد در بالادست، جلوگیری از ریزش خاک به دلیل ضربات دستگاه حفار و اختلاف سطح نسبت به آبهای زیرزمینی نام برد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست